تیزاب کشمش چگونه تهیه می شود؟

تیزاب کشمش چگونه تهیه می شود؟

تیزاب کشمش چیست؟

در گذشته برای تولید کشمش، انگورها را در زیرزمین خانه آویزان می کردند تا تبدیل به کشمش شود که به عنوان روش سنتی شناخته می شود. در این روش رطوبت موجود در انگور از 75 درصد به 15 درصد میرسد. امروزه روش های متعددی برای این کار استفاده می شود اما همچنان روش سنتی و قدیمی نزد بسیاری از مردم استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از تیزاب کشمش می باشد. تیزاب کشمش کمک می کند انگورها در کوتاه ترین زمان تبدیل به کشمش شوند. علاوه بر این به کمک تیزاب کشمش دانه های کشمش درشت با رنگ خوب خواهیم داشت. روش های دیگر نیز برای تولید کشمش وجود دارد که از میان آنها می توان به کشمش آفتابی، کشمش سایه آفتاب و کشمش طلایی اشاره کرد که هر یک از این روش ها باعث می شود، کشمش با رنگ و ظاهری متفاوت تولید شود. در اینجا قصد داریم به روش تولید کشمش تیزابی  با استفاده از تیزاب کشمش، فواید و معایب آن بپردازیم.

 

تیزاب 1

تیزاب 1

 

تولید کشمش با استفاده از تیزاب کشمش

تولید کشمش به استفاده از تیزاب کشمش نیاز به پروسه ای دارد که در آن انگور وارد پروسه می شود و کشمش صادراتی با رنگ مطلوب خارج می شود. در این پروسه ابتدا انگورها را به صورت خوشه ای می چینند. سپس آن را درون یک سبد می چینند و پس از آن، آن را درون محلول تیزاب کشمش قرار می دهند. بهتر است این محلول یک روز قبل از انجام کار آماده شود. این محلول ترکیبی از گرد کربنات سدیم، روغن سبزه و آب تشکیل می شود. اکثر افراد با شنیدن نام تیزاب کشمش نزد خود می اندیشند که این تیزاب کشمش، آن تیزاب مورد استفاده در مصالح ساختمانی می باشد، خیر این محلول با آن محلول تفاوت دارد.

 

تیزاب2

تیزاب2

 

با توجه به میزان خوشه های انگوری دارد که می خواهید آن را به کشمش تبدیل کنید. خوشه ها را برای یک دقیقه در این محلول نگه می دارند و سپس آنها درونی سبدی قرار می دهند تا میزان محلول اضافه بر روی آنها آبکشی شود. خوشه ها را در کنار یکدیگر قرار می دهند، به گونه ای که به یکدیگر برخورد نکنند. در فواصل زمانی یکسان باید زیر و رو شوند تا به صورت یکنواخت و همه جانبه خشک شود. مدت زمان خشک شدن کشمش ها در این روش، 5 الی 7 روز می باشد. در نهایت پس از آماده شدن کشمش ها را از خوشه جدا می کنند.

مزایای استفاده از تیزاب کشمش برای خشک کردن کشمش

مدت زمان خشک شدن کشمش در سایر روش ها از یک تا سه ماه متغیر می باشد. با توجه به مدت زمان خشک شدن سریع کشمش ها با استفاده از تیزاب کشمش، می توان این را به عنوان یکی از مزایای تیزاب کشمش و استفاده از آن در خشک کردن کشمش ها دانست. یکی دیگر از مزایای استفاده از تیزاب کشمش در خشک کردن انگورها، این است که اندازه دانه های انگور کوچک نمی شود، رنگ خوبی می گیرند و در نهایت نرم می مانند. در صورتی که خشک کردن  کشمش ها به روش های سنتی، موجب می شود حبه های انگور کوچکتر شده و به مرور خشک شوند. استفاده از کربنات پتاسیم موجب می شود دانه ها انگور به صورت شیار شیار خشک شوند و روغن سبزه نیز موجب نرم شدن کشمش ها می شود.

 

تیزاب 3

تیزاب 3

 

معایب استفاده از تیزاب کشمش در خشک کردن کشمش

استفاده از این ترکیب به عنوان تیزاب کشمش، موجب می شود بیماری های مختلف در بدن انسان به وجود اید. خشک شدن سریع کشمش ها و سریع به بار نشستن میزان زیادی از این محصول، قطعاً میزان فروش را برای فعالان در این زمینه افزایش می دهد اما از سویی دیگر ضررهایی را به دنبال دارد.

ظاهر زیبای این محصولات، موجب می شود اکثر مردم ترجیح دهند از آنها برای استفاده در مواد غذایی بهره ببرند اما این انتخاب ممکن است خوب و مفید واقع نشود. بیماری های مختلفی که امروز مردم با آنها به دلیل استفاده از این ترکیبات روبرو می شوند، به عنوان یکی از معایب استفاده از تیزاب کشمش به حساب می آیند. بنابراین بهتر است از محصولاتی که به روش های طبیعی تهیه شده اند استفاده کنید تا در سلامتی به سر ببرید و عمر مفیدتری داشته باشید. در عین حال نمی توان از خریدن چنین محصولاتی صرف نظر کرد.

 

تیزاب 4

تیزاب 4

کاربردهای تیزاب کشمش

تیزاب کشمش نه تنها در خشک کردن انگور و تولید کشمش مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه در خشک کردن آجیل، آلود، قیسی، مویز و سایر خشکبار ها استفاده می شود. با توجه به وسعت استفاده از این محلول، می توان کارا بودن آن و نتیجه ای که به صورت فوری می دهد توجه کرد. شاید شما بسیاری از قیسی های مختلف را دیده باشید که در شکل های درسته و تکه تکه به فروش می رسند. در چنین مواقعی قطعاً شما ترجیح می دهید قیسی های درسته و زیبا که رنگ خوبی نیز دارند را خریداری کنید. این محصولات در واقع همان محصولاتی هستند که با استفاده از تیزاب کشمش تهیه شده اند.

 

شما میتوانید مطالب در مورد کشمش را در ویکی پدیا دنبال کنید

اخبار مرتبط

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسنه مطلب :   اخبار
  •   تاریخ انتشار :  2020/01/15